مروری بر تاریخچه ایدز
نوشته شده توسط : سلیمانی مفدم

 

افریقا را یافته اند که منبع  سرشاری از ویروس ایدز بشمار میروند.   یک نوع  اینشامپانزه ها  “پان گلودیت” است و دارای ویروس SIVcpz  میباشد که ویروس HIV1  از آنبوجود آمده،  نوع دیگر شامپانزه بنام “سوماتی مانگابه”  است و ویروس  SIVsm رادرخود حمل میکند که ویروس دیگر ایدز با نام اختصاری HIV2   از آن بوجود میاید .
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ، اینکه چگونه این ویروس ازطریق میمون به انسان انتقال داده  شده  بحثهای زیادی وجود دارد اما محتمل ترین آنمصرف گوشت این حیوانات بعنوان یک منبع سرشار از پروتئین برای مردمان بومی مناطقافریقایی بوده است،
شکار این حیوانات همواره با خونریزی همراه بوده و شکارچیان اغلب بوسیله شکارهایخود زخمی میشدند، سپس گوشت شکار بصورت خام و یا نیم پخته مصرف میشده است ، تمامیاین عوامل موجب انتقال ویروس ایدز به انسان  شد.
دانشمندان براین عقیده هستند که با وجود رایج بودن ویروس ایدز در افریقای مرکزی  مردم  آن  نواحی از بین  نمی رفته اند زیرا HIV  به آن درجه از کمال نرسیده بود تابتواند سیستم دفاعی  ارگانیسم  انسان را نابود سازد، این توانایی مهلک با گذشت زماندراثرجهش  وراثتی (موتاسیون ) حاصل شده است. بدین ترتیب این ویروس موفق شد تابابهره گرفتن ازسلولهای دفاعی (ایمن سازنده ) به تکثیر و تولید خود بپردازد.
علتاشاعه ویروس ایدز به خارج از افریقا و توسعه آن بدنیای غرب و سپس دیگر نقاط دنیا  پدید آمدن راههای ارتباطی و سهولت رفت و آمد در بین قاره ها و کشورهاست.
درگذشتهبیماری ایدز نوعی بیماری محلی یا  آندمی محسوب میشد، اما متاسفانه امروزه با انتشاروسیع آن به اقصی نقاط جهان ” ایدز”  مبدل به یک اپیدمی ( بیماری همه گیر ) گشتهاست. گرچه این بیماری از دیر بازدر افریقا وجود داشته است و قدمت یکی ازویروسهای همریشه آن به سال ۱۹۳۱ میلادی ( ۱۳۱۰ هجری شمسی ) برمیگردد
با اینحال نمیتوان تاریخ دقیقی برای آن قائل شد در نتیجه مبدا آنرا تاریخی بنامیگذاریم که اولین بیمار شناخته شده براثرآلودگی به HIV جان سپرد، اولین مبتلایشناخته شده در دنیای مدرن مردی امریکایی بود که در سال ۱۹۵۲ میلادی (۱۳۳۱ ه.ش ) درگذشت.
پزشکان ایالات متحده برای نخستین بار شیوع یک اختلال عجیب مربوط به ناکارآیی دردستگاه ایمنی بدن انسان را در ۱۹۸۱ تشخیص دادند. سه سال بعد، محققان در انستیتوپاستور پاریس و موسسه ملی سرطان در واشنگتن ویروس ناتوان کنندۀ دستگاه ایمنی انسان (HIV) را جداسازی و قرنطینه کردند. HIV از هنگامی که برای نخستین بار شناسایی شدهتا کنون جان ۲۵ میلیون نفر را گرفته است. هرچند علاجی برای آن یافت نشده، درمان هایضد چرخه ویروسی در طول سال ها پیشرفت کرده اند، و طبق تخمین، بیش از ۳۳ میلیون نفردر سراسر جهان اکنون با HIV زندگی می کنند.
●   سال  ۱۹۸۱ میلادی :
مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های ایالات متحده (CDC) نخستین هشدار را برای شکلنادری از ذات الریه در گروه کوچکی از مردان همجنس گرا در لوس آنجلس صادر کرد کهبعدا مشخص شد با بیماری با ایدز در ارتباط است.
در همین سال در امریکا ۴ مرد همجنس باز به عفونت های قارچی عجیب مبتلا شدند کهباعث حیرت پزشکان شد.
دانشمندان امریکائی با بررسی وضعیت این ۴ نفر پس از ۳ سال اعلام کردند که اینبیماری دراثر ورود ویروسی به نام “رنرو” در بدن تولید می شود.
ازآنجا که ابتلا به این بیماری در جهان با بیماری این ۴ همجنس باز آغاز شد، تصورعموم این بود که ایدز بیماری مختص به همجنس بازان است، ولی تحقیقات بعدی نشان دادکه هم همجنس بازان مذکور قبل از ابتلاء به بیماری مسافرتهائی به قاره افریقا داشتهاند و در آنجا در اثر تماس با قبایلی که خون شامپانزه می خوردند، به این بیماریمبتلا شدند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ،  تا همین یک دهه قبل هیچکس درک درستیاز علائم این بیماری نداشت و فقط محدودی پزشک و متخصص آن هم فقط درحد چند احتمال میدانستند جریان از چه قرار است و این بلای سیاه اصلاً چیست.
محققین انستیتوی ملی سلامت وسایر مراکز بیماری های عفونی در ایالت متحده آمریکااز آن هنگامشوع به تحقیق در مورد این بیماری جدید نمودند. در ابتدا ، پزشکان بهایدز به عنوانه یک بیماری مقاربتی نگاه می کردند زیرا اکثر موارد این بیماری درمردان همجنس باز دیده میشد. طی تحقیقاتی که در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی بعمل آمد،
ارتباطی بین ورود یک مرد همجنس باز  کانا داییبه امریکا وشیوع آدر آمریکا  دیدهشد ومحققین به این نتیجه رسیدند که ویروس اچ آی وی از خارج از کشور ایالت متحدهامریکا آمده است.
گرچه این مرد کانادایی ممکن است ویروس اچ ای وی را به عدهای از مردم آمریکامنتقل کرده باشد، اما امروزه دانشمندان اعتقاد دارند که این ویروس در انسان از سال۱۹۵۹ویا حتی قبل از آن هم یوجود داشته باشد.
در سال ۱۹۸۳، دانشمندان توانستند یک رتروویروس را در این بیماران کشف نمایند ونام آن را ویروس نقص ایمنی انسان یا به اختصار اچ آی وی(HIV) گذاشتند. این ویروسیکی از مرگبارترین رتروویروسهایی است که تا کنون در انسان کشف شده است ، از طریقخون وترشهات بدن انتقال می یابد. این ویروس همچنین میتواند در بعضی از مثلگوسفندان، میمونها وبزها، بیماری ایجاد نماید.
اچ ای وی در نهایت منجر به ایدز می شود که مرحله آخر عفونت اچ آی وی میباشد.دانشمندان در سال ۱۹۸۴ ارتباط بین اچ ای وی وایدز را کشف کردند. شایع ترین رااصطلاحاً به نام اچ ای وی یک(HIV-1) میشناسند که در سال ۱۹۸۴ کشف شد. شکل دیگر اینویروس که در سال ۱۹۸۶ در غرب افریقا کشف شد را اچ ای وی دو (HIV-2) نامگذاری کردهاند. روشهای شناسایی این ویروسها، پس از مدتی ابداع وتوسعه یافت.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ،  از شواهد بدست آمده چنین به نظرمیرسد که HIV-1 ابتدا در نوعی از شامپانزه ها به نام پان تروگلودیت ها(Pan Troglodytes)وHIV-2 در نوعی ازمیمونها به نام سوتی مانگابی ها(Sooty mangabeys) وجود داشته است. وتحقیقاتی که بر روی ساختمانه شکلهای اولیه اچ آی وی انجام میشودممکن است به دانشمندان کمک نمای که متوجه شوند که چگونه این ویروس جهش یافته وبهشکلهای امروزی دیده میشوند تبدیل شده است.فهمیدن چگونگی این جهش ها به ایجاد روشهایآزمایش ودرمانی بهتری گردد.
●   سال  ۱۹۸۴ میلادی :
* لوک مونتانیه از انستیتو پاستور و روبرت گالو از موسسه ملی سرطان، ویروس ایدزرا جداسازی و قرنطینه کردند. این ویروس بعداً به عنوان ویروس ناتوانی دستگاه ایمنیانسان نامگذاری شد.
* وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده و سازمان بهداشتجهانی (WHO) نخستین کنفرانس بین المللی ایدز را در آتلانتا را میزبانی کردند.
●   سال  ۱۹۸۷ میلادی :
اداره کل غذا و داروی ایالات متحده (FDA) آزیدوتایمیدین (AZT)، اولین دارو برایبهبود ایدز را مورد تایید قرار داد.
●   سال  ۱۹۸۸ میلادی :
سازمان بهداشت جهانی ( WHO ) روز اول دسامبر را روز جهانی ایدز اعلام داشت.
●   سال  ۱۹۹۵ میلادی :
با تأیید اولین آنزیم بازدارنده از طرف FDA ، ورود به دوره جدیدی از درمان بسیارفعال ضد چرخه ویروسی آغاز شد.
●   سال  ۱۹۹۶ میلادی :
برنامه مشترک سازمان ملل برای HIV/AIDS (UNAIDS) که برای حمایت از اقدام جهانیبرای مقابله با این بیماری همه گیر تاسیس یافته است آغاز گردید.
●   سال  ۲۰۰۰ میلادی :
ایالات متحده و شورای امنیت سازمان ملل، هر دو HIV/AIDS را یک تهدید امنیتیاعلام کردند.
●   سال  ۲۰۰۲ میلادی :
• HIV علت اصلی مرگ در جهان در میان افراد بین سنین ۱۵ تا ۵۹ سال بود.
صندوق جهانی مبارزه با ایدز، سل و مالاریا آغاز به کار کرد.
●  سال  ۲۰۰۳ میلادی :
رئیس جمهور امریکا  برنامه اضطراری رئیس جمهوری را را برای تسکین ایدزاعلامداشت. این برنامه در برگیرندۀ عملیات ۱۵ میلیارد دلاری ۵ ساله برای برخورد با HIV/AIDS ، سل و مالاریا در کشورهایی است که بیشترین آسیب را از این بیماری هایدیده اند.
●  سال  ۲۰۰۵ میلادی :
سازمان بهداشت جهانی، UNAIDS، ایالات متحده و صندوق جهانی نتایج تلاش های مشترکبرای افزایش دسترسی به داروهای ضد چرخه ویروسی در کشورهای در حال توسعه را اعلامکردند.
●  سال  ۲۰۰۷ میلادی :
نشست مقامات اجرایی بین المللی HIV/AIDS در رواندا ۱,۵۰۰ نماینده را برای بهرهبرداری مشترک از آموخته های مربوط به پیشگیری، مراقبت و درمان HIV جذب خود کرد.صندوق جهانی، UNAIDS، سازمان بهداشت جهانی، یونیسف و بانک جهانی از جملi حامیان ایننشست بودند.
●  سال  ۲۰۰۸ میلادی :
در ماه مارس سازمان بهداشت جهانی ،با انتشار آمار بهداشت جهانی در ۲۰۰۸، اعلامداشت که مرگ و میر بر اثر HIV/AIDS درسطح جهانی از ۲,۲ میلیون نفر در سال ۲۰۰۸، پیشاز کاهش به ۱,۲ میلیون نفر در سال ۲۰۳۰، در سال ۲۰۱۲ به به ۲,۴ میلیون نفر افزایشخواهد یافت.

نخستین بیمار ایدزی در ایران در سال ۱۳۶۶ شناسائی شد




:: موضوعات مرتبط: بیماریها , ,
:: بازدید از این مطلب : 1862
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: